Tunne ennast – tänulikkuse päevik

Päeviku pidamine ärgitab mind teadlikumalt leidma igast päevast midagi õpetlikku ning peegeldama enda sisemisi tundeid ja mõtteid. Tavaliselt kasutatakse selleks mentori või coachi abi, kelle küsimuste ja dialoogi toel suudad kaevuda enda tegelikku olemusse. Arengupäeviku pidamisel oled Sa iseenda mentor või coach.

219 inimest osalesid uuringus, mille käigus kirjutasid 3 nädala vältel sellest, mille üle nad tänulikud on. Tulemused kinnitasid, et tänulikkusest kirjutamine tõstis osalejate õnnetunnet ja eluga rahulolu ning vähendas depressiivseid sümptomeid.

Allikas: “Letters of Gratitude: Further Evidence for Author Benefits” from Journal of Happiness Studies

Kuidas päevikut pidada ja mida sinna kirjutada?

Mille üle enda elus tänulik olen?

  • Milliste kogetud hetkede üle rõõmu tunnen?
  • Mis mul juba praegu hästi läheb?
  • Millisel moel on mul õnnestunud juba täna elada kasvõi tükikest oma unistusest?

Soovitud tuleviku nägemuse loomine

  • Milline on minu unistuste päev? Kuidas see algab ja mis seal toimub?
  • Mille üle tahaksin rõõmustada, kui aasta pärast vaatan tehtud tegudele tagasi?

Tagasivaade päevale – mida enda kohta õppisin?

  • Mida põnevat täna juhtus? Milliseid uusi mõtteid avastasin?
  • Mida õppisin enda isiksuse ja olemuse kohta? Milline inimene ma olen ning millisel moel see avastus mind edasi aitab?
  • Mida ma saaksin edaspidiselt teistmoodi või paremini teha, et võiksin õnnestuda?

Päeviku pidamise juurde käib mõnus spontaansus, ausus ja positiivsus. See aitab hoolitseda, et ettevõtmine rutiiniks ei muutuks, vaid ikka inspireerivaks rituaaliks kujuneks.

Isegi kui oli raske päev, siis kirjuta selles võtmes, kuidas see kogemus Sinu jaoks kasulik ja edasiviiv oli.

Tänulikkuse mõtteärgitajad

  • Tee nimekiri inimestest, kellega kohtumise üle oled tänulik. Vali mõned, kelle kohta detailsemalt kirjutada, mida nad Sinu ellu on toonud.
  • Tee nimistu enda ägedatest kogemustest, oskustest ja saavutustest.
  • Kirjelda, mida armastad ja naudid enda elu juures.
  • Vali mõni oma võime (näiteks võime näha, kompida, hingata…) ja kirjuta mida kõike sellega teha saad ja mis Sind selle puhul tänulikuks teeb.
  • Kirjelda detailselt mõnda tõeliselt meeldejäävat kogemust sellest, kui olid looduses.
  • Tee nimistu kõigist inimest, asjadest ja tegevustest, mis toovad naeratuse Sinu näole.

Veel küsimusi, millele päevikus vastata

  • Mida tähendab “õnnelikkus” minu jaoks? Millistes tegevustes tunnen end õnnelikuna?
  • Mida ägedat tahaksin aasta jooksul teha ja proovida?
  • Kui saaksin olla ühe ööpäeva keegi teine, siis kelle valiksin? Miks? Mida ma teeksin temana?
  • Millest võiksin loobuda? Millistest tegevustest, harjumustest, omadustest või asjadest võiksin lahti lasta?
  • Kui saaksin teha ühte asja iga päev elu lõpuni, siis mis see oleks?
  • Millise pärandi tahan endast jätta maailmale?
  • Milline on Sinu järgmine julge samm enda unistuste poole liikumiseks?

Veel ideid päeviku sissekannete jaoks

  • Kirjelda mõnda seiklust, mida tahaksid kogeda.
  • Kui kirjutaksid enda autobiograafia, siis mis oleks selle pealkiri? Kirjelda, milliseid nimesid kannaksid selle peatükid?
  • Säti 5 minutiks taimer ja lihtsalt kirjuta jutti kõike seda, mis pähe tuleb. Ära muretse kirjavigade ega sisu pärast, lihtsalt kirjuta kõik üles, mis pähe tuleb.
  • Kirjuta üles 30 moodust, millega vähem kui 5€ eest endale rõõmu valmistada.
  • Kirjelda enda unistuste kodu, milline see on ja mida seal teha saab. Võid ka ruumiplaani skitseerida.
  • Kirjelda enda unistuste tööd. Mida saad seal teha, milliste inimestega koos töötada ja millistele muutustele kaasa aidata?
  • Kui saaksid rännata ajas tulevikku, siis millisesse aastasse läheksid ja mida tahaksid seal näha?
  • Kirjelda, mida jääksid enda praeguses kodupaigas taga igatsema, kui peaksid mõnda teise riiki kolima?

Vaata häid videoid ja artikleid, et tänulikkuse mahlad käima tõmmata:

Arutelu:
3 replies
  1. Kaido
    Kaido says:

    Tänud! Lisan veel ühe 🙂
    Hea ja lihtne viis salvestada emotsiooni ja hetke on istuda korraks maha ja salvestada kiire klipp oma telefoni v läppariga.
    Näiteks: Mul oli reedel tegus päev. Hea tunne sees olin teel koju. Võtsin aja maha. Läksin Tallinnas RadissonSAS katusele, vaatasin linna, nautisin päikest, istusin korvtooli ja salvestasin oma head mõtted paarimindise klipina. Endale. Tulevikus hea vaadata ja energiat saada.

    Vasta
    • Harald Lepisk
      Harald Lepisk says:

      Tänud jagamise eest!

      Video on väga hea vahend emotsiooni ja õhkkonna edasi andmiseks. Paar minutit on vist ka paras pikkus, et sõnum edasi anda ja mõttelend sisukana hoida, et hiljem põnev vaadata oleks.

      Vasta
  2. Siim
    Siim says:

    Olen paar kuud pidanud tänulikkuse päevikut, vaadates tagasi (eilsele) päevale. Ikka leian ennast üllatumast, kui palju võimsaid ja häid asju elus juhtub. Lihtne on unustada kui päevas toimub palju, hommikud ja õhtud on head hetked toomaks reflektiivset teadlikkust oma elus toimuva suhtes. Igal päeval.

    Siin on üks tänulikkuse harjutus, mida igal hommikul käimatõmbamiseks kasutan:
    https://youtu.be/XPjclJYVRLk

    Vasta

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga