Kuidas taltsutada enda esinemishirmu?

avaliku-esinemise-hirm

Sinu avaliku esinemise oskus määrab selle, kas Sinu parimad ideed jõuavad teiste inimesteni. Vägeva kõnelejana suudad enda sõnade kaudu inimesi liigutada, õpetada ja innustada. Kuid on üks takistus, mis hoiab Sind tagasi. See on hirm avaliku esinemise ees.

Kuidas esinemishirmust vabaneda?

Hirm ei ole reaalne, see on lihtsalt Sinu kujutlusvõime vili

Hirmu ei ole olemas. See on lihtsalt mõttekonstruktsioon, mille oled enda peas loonud.

Seesama mõttekonstruktsioon, mis hoiab Sind elus, kui näed vihast karu enda poole liikumas. Seesama reaktsioon, mis hoiab Sind elus, kui hüppad liikuva auto eest ära. Oht on reaalne, aga hirm on ainult Sinu peas. Agressiivne karu või hullunud autojuht – need on ohtlikud. Saalitäis kuulajaid – need ei ole ohtlikud (vähemalt mitte meie kultuuriruumis). Isegi autoga sõitmine või tänaval jalutamine on statistika järgi ohtlikumad kui avalik esinemine. Ega seepärast sõitmata ei jäta?

Seega järgmine kord, kui tunned hirmu lavale astumise ees, siis küsi endalt: “Kas see on eluohtlik?

Miks Sa tegelikult tunned hirmu?

Kui ohtu pole, siis miks tunned hirmu sümptomeid? Miks tunned ärevust rinnus, jalgades värinat ja miks suu kuivab? Sest Sinu keha valmistab Sind esinemiseks ette, muutes Sind ärksamaks. Ja ärksus on hea, teatud piirini. Lihtsalt keha on ettevalmistustega liiale läinud ja pumpab Sinu verre adrenaliini, et võiksid olla sama äge esineja nagu oled äge jooksumees, kui kurja karu näed.

Kui Su pea esinemishirmu välja mõtles, siis suudab Su pea esinemishirmu ka taltsutada.

Seega järgmine kord, kui täheldad, et enne esinemist hakkab ärevus liigselt peale tükkima, siis peatu hetkeks, hinga rahulikult ja ütle enda kehale: “Kallis keha, aitäh ergutuse eest. Saan nüüd ilusti hakkama. Võtame asja mõnuga.”

Suuna esinemisärevus esinemiskireks

Ärevus on Sinu liitlane energilise ja innustava kõne pidamisel. Tee temaga koostööd. Käte väristamise ja kokutamise asemel põruta kogu see sisemine energia enda kõnesse. Lase sel selge hääle ja sõnade kaudu liikuda kuulajateni. Suuna esinemisärevus esinemiskireks.

Selle asemel, et muretseda “oi, mul on hirm”, mõtle parem “oh, ma olen põnevil, et saan esineda”.

Praktika näitab, et kõne alustamisest 1-3 minuti jooksul hakkab üleliigne esinemisärevus vaibuma ja kõneleja saavutab optimaalse seisundi. Kunst on vallata eneseregulatsiooni nõnda hästi, et see esimene ärevus välja ei paistaks. Sellele aitab kaasa hea ettevalmistus, eelnev läbi harjutamine (valju häälega) ja selge arusaam sellest, miks Sa kuulajate ees oled.

Suuna enda tähelepanu kuulajate teenindamisele. Keskendu sellele, kuidas aitad nende elusid paremaks muuta. Kui Sinu tähelepanu liigub enda käte värinalt enda kuulajate teenindamisele, leeveneb ka hirm.

Miks ma siin laval olen?

Kogemus näitab, et kui ma tean, miks ma siia lavale tulin ja mida tahan kuulajatele öelda, siis ülejäänu läheb juba kergemini. Mõtiskle esitluse ettevalmistamisel nendele küsimustele:

Mis asja tulid siia lavale ajama?

Millist sõnumit tahad edasi anda?

Miks on see sõnum oluline?

Mis kasu sellest kuulajad saavad?

Miks just Sina sellest räägid?

Kui Sul on vastus nendele küsimustele, siis saad enesekindlamalt lavale astuda. Sa tead, mis on Sinu sõnum ja mis iganes peaks juhtuma, Sa leiad mooduse, et seda sõnumit edasi anda. Too enda fookus enda sõnumile ja hirmu jaoks ei jää ruumi.

Aga äkki ma ei peakski siin laval olema?

Kardad, et Sul pole midagi inimestele öelda? Tee siis lühidalt ja räägi ainult sellest, mida on öelda.

Kardad, et Sul pole midagi uut kuulajatele öelda? Genereeri uusi ideid või kogu ekspertidelt mõtteid ja põimi neid enda kõnesse.

Kardad, et Sa pole õige inimene, kes peaks antud teemast rääkima? Soovita sündmuse korraldajale kedagi teist, kes valdab teemat paremini.

Kardad, et paistad rumal või ütled kogemata midagi rumalat ja pärast on piinlik? Kui tahad öelda midagi uut ja originaalset, siis tõenäoliselt osadele kuulajatele tundubki mõni idee rumal, sest nad ei saa veel sellest aru. Samas mõne teise jaoks võib olla see tõeliselt äge idee. Kas kõigile saab üldse meeldida? Kas kõigile peab üldse meeldima?

Kardad, et pole kuulajate jaoks piisavalt huvitav? Õpi tundma enda kuulajaid, mis on see, mis neid huvitab? Jutusta häid lugusid, et kaasata kuulajate kujutlusvõimet. Anna kuulajatele võimalus kaasa mõelda või kaasa rääkida. Tee neist osalejad.

Kardad, et äkki läheb kõne meelest ära või äkki juhtub mingi õnnetus? Aga äkki ei juhtu? Ole loomulik ja kui midagi isegi peaks juhtuma või meelest minema, siis pööra see naljaks või lihtsalt too tähelepanu tagasi enda sõnumile ja jätka.

Küsi endalt: mis peaks kuulajatele pärast minu kõne kuulamist meelde jääma?

Vali ideed ja lood, mis aitavad seda sõnumit edasi anda ning kõnele nõnda, et kuulajad seda sõnumit tunnetaksid. Tunne jääb meelde.

Tee spikker, aga ära kasuta seda

Kas Sa koolis spikerdasid? Kui jah, siis kas tegid ise enda spikrid? Kas mõnikord ei olnudki vaja spikrit välja võtta, sest Sul olid meeles spikril olevad asjad?

Spikril on 2 positiivset funktsiooni:

  1. Spikri tegemine aitab asjad läbi mõelda – piiratud pinna puhul tuleb saada aru, mis on tegelikult oluline ja sellele keskenduda.
  2. Spikri olemasolu on psühholoogiliselt rahustav – Sa tead, et kui miskit peaks meelest ära minema, siis saad spikri pealt järele vaadata.

Seetõttu tee enda kõne sõnumist ja võtmepunktidest spikker, aga jäta see taskusse või kõnepuldi nurgale, sest kui tegid hea spikri, siis pole Sul seda vaja. Oluline jäi spikri tegemisel meelde.

Kuidas treenida endas esinemisjulgust?

Iga esinemine on võimalus treenida enda esinemisjulgust. Leia turvaline keskkond või turvaline teema ja võta julgelt sõna. Siin on mõned võimalused selleks:

  • Grupitööd, kus on vaja grupikaaslastega suhelda ja nendega enda ideid jagada.
  • Mine privaatsesse kohta ja kõnele lihtsalt tühjas ruumis. Millest? Ükskõik millest, peaasi, et endal huvitav on 🙂
  • Väitlus- või kõneklubid, kus saad praktiseerida esinemist ja saad teistelt tagasisidet.
  • Seminaridel grupitööde esitlused – grupi ideid on julgem esitleda, kui enda ideid, sest oled juba grupiliikmetelt saanud heakskiidu, et need on huvitavad ideed.
  • Koorilaul, tantsugrupid – sellised tegevused, kus saad terve grupiga esineda.
  • Avaliku esinemise treeningud – võimalus mängida läbi olukordi ja saada ka videotagasisidet enda soorituse kohta.

Pärast etteastet ära keskendu sellele, mis läks valesti, vaid küsi endalt:

“Mis läks hästi?”

“Kuidas saaks teinekord veel paremini teha?”

Esinemisoskuste treenimise käigus ole enda suhtes leebem. Ära nõua endalt perfektsust. Ära võrdle ennast professionaalsete esinejatega, sest nemad on juba aastaid seda oskust treeninud ja viimistlenud ning lugematu arv kordi lavale astunud. Nad jõudsid sinna, kus nad on praegu seepärast, et nad ei lubanud esinemishirmul hoida end tagasi, vaid treenisid end paremaks esinejaks.

Inspiratsiooniks võid ka vaadata filmi Kuninga kõne. Nendest kahest artiklist võid ka paar praktilist ideed saada:

Kuidas teha head esitlust konverentsil?

Kuidas häälestuda esinemisele?

Aga kui mul ikka täiega juhe kokku jookseb, siis kuidas sellega toime tulla?

Kui tõesti peaks juhtuma, et mõte jääb täiesti kinni, siis esimene asi: hinga. Too enda tähelepanu enda hingamisele, hinga sügavalt sisse ja välja mõnusalt rahustavas tempos. Võid seejuures naeratada, et lõdvestuda ja olukorda mitte liiga tõsiselt võtta. Soovikorral võid enda jaoks mõelda mõne rahustava mantra, mis aitab meelel rahuneda ja hirmust lahti lasta. Näiteks:

“Kõik, mida vajan on minus olemas.”

“Sisse hingates lõdvestun, välja hingates naeratan.”

“Ka see möödub ja kõik saab korda.”

Seejärel too tähelepanu enda sõnumile, mida tahtsid kuulajatele edastada ning jätka.

Mida vajaksid veel, et võiksid julgelt esineda?

Esinemishirm on meie liitlane, kui taltsutame selle enda soorituse hüvanguks.

Kui Sul on vaja esineda ja Sa tõeliselt tahad hästi esineda, aga kardad esinemishirmu, siis lihtsalt mine ja esine nii palju kui võimalik. Alusta väiksematest gruppidest ja lihtsamatest sõnavõttudest. Iga kord, kui teed midagi, mis Sind hirmutab, kasvatad endas julgust.

Millised küsimused Sul veel jäid, et võiksid minna ja nüüd julgemalt esineda?

Arutelu:
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga