Kuidas anda tagasisidet?

Autentse ja arendava tagasiside andmine on üks võimas vahend, mille abil saab tuua lagedale probleeme tekitavad tegurid ning ärgitada enda kolleege veelgi paremaks saama. Jagan Sinuga ühte lihtsat, ent efektiivset raamistikku, mida kasutan enda koolitustel osalejate arenguprotsessi kiirendamiseks.

Efektiivse tagasiside andmise  etapid

Nii nagu hea ajurünnaku puhul eraldame ideede genereerimise ideede hindamisest, siis nõnda on see ka hea tagasisidega. Tulemuste saamiseks tasub eristada faktid ja hinnangud ning nendest lähtuvalt anda soovitus parenduse tegemiseks või julgustus tugevate külgede jätkuvaks kasutamiseks või veelgi edasi arendamiseks.

  1. NÄGIN – objektiivsed faktid.
  2. TUNDSIN – tunne, kuidas see Sulle mõjus.
  3. SOOVITAN TEHA – nõuanne edasi arendamiseks.

Vaatame seda ühe näite põhjal

1. Pöördu tagasiside saaja poole ja küsi, kas ta soovib Sinult tagasisidet saada.

Nt. „Mati, kas Sa sooviksid minult tagasisidet saada?

2. Alusta sellest, et kirjeldad fakte, mida täheldasid:

Nt. „Märkasin videost, et liikusid esinemise ajal korduvalt ühelt jalalt teisele.

3. Järgmisena kirjelda, kas see mõjus Sulle meeldivalt või ebameeldivalt.

Nt. „Minu jaoks vaatajana on esitlust raske jälgida, kui esineja niimoodi teeb, sest see toob minu tähelepanu osaleja ettekandelt tema kehale.”

4. Lõpus tee endapoolne ettepanek, kas sobivate tegude jätkamiseks või enda täiendamiseks:

Nt. „Soovitan Sul leida enda jaoks sobiv tasakaalupunkt ning kasutada hingamistehnikaid või muid võtteid, et esinemise ajal ärevust maandada ja seeläbi enesekindlamalt seista.“

 

Soovituslik on leida vähemalt üks tugevus, mida julgustad edasi kasutama ning üks parendus, mille elluviimine aitaks tagasiside saajal paremaks saada (kummagi jaoks tuleb eraldi kõik astmed läbi teha).

Kui tagasiside saaja soovib, võid talle hiljem anda detailsemaid soovitusi ja nõuandeid, kuidas ta saaks väljakutset ületada või tugevusi paremini rakendada.

Kuidas valutult tagasisidet vastu võtta?

Niipea, kui ma hakkan tagasiside andjaga vaidlema, tajun ma tagasisidet rünnakuna (asun kaitsepositsioonile). Vaidlemise asemel soovitan kasutada ühte neist kahest variandist:

„Tänan Sind tagasiside eest.“

See on hea juhul, kui leiad, et tagasiside oli igati asjakohane

„Tänan Sind Sinu arvamuse eest.“

See sobib hästi siis, kui Sinu ja tagasiside andja arvamused ei ühti, aga oled viisakas ja tänad teda enda arvamuse jagamise eest.

 

Mida tuleks veel meeles pidada ja rakendada tagasiside andmisel või vastu võtmisel?

Arutelu:
2 replies
  1. Janar Eit
    Janar Eit says:

    Ühel TrainTheTrainer koolitusel Hollandis sain aru kui hea väljend on “ma tundsin” või “ma tunnen”. Hea sellepärast, et sellele pole teisel inimesel võimalik vastu ka vaielda. Mina tean mida mina tunnen ja seda ei saa keegi mulle öelda, et ma tunnen valesti:)

    Hea ja mõjus postitus Harald!

    Vasta

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.